reklama

Má mi byť jedno, že Poľsko chce zo žien spraviť chodiace maternice?

Ak v Poľsku schvália úplný zákaz potratov, budú ženy musieť porodiť, hoci by to ohrozilo ich zdravie, či by porodili smrteľne choré dieťa. Rovnako by ich zákon nútil plod donosiť aj vtedy, ak by otehotneli dôsledkom znásilnenia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (614)
Poľská demonštrácia proti zákazu potratov. Symbolom je vešiak ako nástroj, ku ktorému sa ženy uchyľujú, keď nemôžu potratiť legálne
Poľská demonštrácia proti zákazu potratov. Symbolom je vešiak ako nástroj, ku ktorému sa ženy uchyľujú, keď nemôžu potratiť legálne (zdroj: Bartek Muracki)

Možno to poznáte. Okrem toho, že si dávate pozor, aby ste mali so sebou vždy tabletku proti bolesti a nejakú vložku, svoj menštruačný cyklus veľmi neriešite. Až kým sa neroztrhne kondóm, alebo sa vám nezazdá, že ste "to" mali dostať a nedostali.

Týmito strachmi som si tiež prešla. Nepamätám si ani čo som robila minulý týždeň, nieto ešte kedy som mala naposledy krámy. A viesť si takrečený "kalendárik" mi vždy prišlo proti srsti. Takže spomínať mesiac dozadu, kedyže som to dostala naposledy, bol pre mňa vždy veľmi silný tréning pamäti. A stresujúci.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nakoniec to vždy dopadlo dobre, ak môžem tie nafúknuté, boľavé dni nazvať dobrými. Ale čo ak by to nedopadlo? Nuž čo, prinajhoršom by som išla na potrat.

Poľská dystópia

Ale čo ak by som sa narodila o tristo metrov ďalej, v Poľsku? To by bol strach iný. Prečo?

Pretože v Poľsku sú zakázané potraty. Svoje tehotenstvo si môžete dať prerušiť len ak by ohrozilo vaše zdravie, ak by bol plod vážne deformovaný, alebo ste otehotneli dôsledkom znásilnenia. Preto v súčasnosti tie ženy, ktoré na to majú peniaze, chodia potratiť aj na Slovensko. A potom sa modlia, aby u nich po návrate do vlasti nenastali komplikácie. Zdroj 

No a teraz úplný bonus, dystopická predstava: čo ak by som žila v Poľsku, ktorého parlament by schválil ÚPLNÝ zákaz potratov? Čiže by úrady zákonom nútili ženy, ktoré otehotneli znásilnením, ktorých plod je vážne poškodený, či ktoré by mohli zomrieť, aby porodili?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo by som urobila? Neviem. Viem ale, že by som cítila obrovskú bezmocnosť a hnev. 

Poľská realita

Hore opísaný zákaz potratov znie naozaj extrémne a nehumánne: radšej má žena zomrieť, než by podstúpila potrat? Má porodiť dieťa, ktoré v bolestiach prežije dva mesiace, pretože sa narodilo iba s polovicou hlavy? (Toto sa, mimochodom, naozaj v Poľsku stalo, v roku 2014, zdroj.)

Načo toto vôbec spomínať? Nemalo by to byť každému jasné? Malo, ale nie je. Viď momentálna situácia v Poľsku: aby zákon, ktorým sa vyššie uvedeným spôsobom sprísni zákaz potratov, prešiel do prvého čítania, je potrebné nazbierať počas troch mesiacov 100 000 podpisov poľskej verejnosti. Znie to ako veľké číslo, no v roku 2013 nazbierali pro-lifisti týchto podpisov v Poľsku 1,5 milóna. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na rozdiel od predchádzajúceho volebného obdobia, úplný zákaz potratov má v súčasnosti v Poľsku veľkú šancu parlamentom prejsť. Minulý rok sa totiž k moci dostala ultrakonzervatívna strana Právo a Spravodlivosť. Rovnako aj premiérka Beata Szydlo sa vyjadrila, že by takýto zákon privítala. 

Ešteže žijem na Slovensku

Možno si teraz hovoríte: Poľsko je síce blízko, ale mňa sa predsa to, čo sa tam deje, až tak netýka. Môžem si ísť v kľude navariť obed a poškrabkať psa za ušami. Minulý rok síce mojím hlavným mestom pochodovalo 80 000 ľudí, ktorí pod heslom, že sú za "živoť" skrývali chuť rozhodovať za mňa o mojom tele, ale to bolo iba zopár fundamentalistov a hŕstka zmätenej mládeže.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Možno si vrávíte aj to, že vás nemusí trápiť ani to, že novozvolení poslanci za Oľano sa v roku 2016 fotili v parlamente s bielymi stužkami, symbolom "ochrany života." Nakoniec, trápite sa už všeličím iným a to plným právom - Kotlebom, otrasným školstvom, antiutečeneckou hystériou, korupciou, atď atď.

Poslanci Oľano prvý deň v parlamente s pripnutými bielymi stužkami ako symbolom "ochrany života"
Poslanci Oľano prvý deň v parlamente s pripnutými bielymi stužkami ako symbolom "ochrany života" (zdroj: Fórum života)

Takže čo vás po tom, že vznikli skupiny, ktoré sa chodia každý deň modliť pred miesta, kde sa na Slovensku vykonávajú interrupcie? Alebo, že v roku 2016 oslavujú slovenské pro-life združenia takzvané Počatiny, čo je deň, kedy sa spojila spermia s vajičkom v telách našich matiek?

Ostáva iba dúfať, že to u nás nedopadne tak ako v Poľsku. Ale ak sa vám nechce len dúfať, ale aj niečo robiť, príďte v utorok o 17:30 pred Poľský inštitút v Bratislave zavesiť vešiaky na protest proti poľskému zákazu potratov. (Udalosť na facebooku). 

Dana Vitálošová

Dana Vitálošová

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Čím väčšia rodová rovnosť, tým šťastnejšia spoločnosť. Predsudky o mužoch, ženách a trans ľuďoch spôsobujú okrem kopy násilia aj horu osamelosti. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu